Tämä kirjoitus ei tarjoa teknistä tukea livestriimin järjestämiseen vaan keskittyy tunnelman luomiseen ja yleisön viihdyttämiseen.


Livestriimi-tapahtuman järjestämiseen tulisi suhtautua yhtä suurella vakavuudella, kuin live-tapahtumaankin – ehkä jopa suuremmalla vakavuudella, koska tunnelman luominen on vaikeampaa. Onnistunut livestriimi-tapahtuma sisältää siis muutakin kuin toimivan yhteyden pääpaikkaan. 

Kun ihmiset saapuvat tapahtumaasi, he odottavat saavansa lisäarvoa sille vaihtoehdolle, että olisivat jääneet kotikoneelle. Tässä varmistuslista, jota noudattamalla teet onnistuneen livestriimi-tapahtuman ja ylität kävijöiden odotukset.


1. Tähän alkuun itsestäänselvyys: Huolehdi ihan ensiksi, että kuva ja ääni kulkee moitteetta!


2. Mieti paikka huolella. Onko mahdollista toteuttaa livestriimi tilojen puolesta samankaltaisessa paikassa kuin päätapahtuma. Voitko luoda valojen avulla samankaltaista maailmaa tai mitä muita sisustuselementtejä voisit tuoda tilaan, jotka luovat tunnelmaa? Miten livestriimi-tapahtuma olisi mahdollisimman yhteinen päätapahtuman kanssa? Yksityiskohdat tekevät ison vaikutuksen. Täysvalaistussa koulun jumppasalissa on vaikea päästää yhtään mihinkään tunnelmaan.


3. Varaa juontaja. Tässä kohtaa mennään usein mönkään, koska ajatellaan, että onhan siellä päätapahtumassa jo juontaja. Päätapahtuman juontaja keskittyy kuitenkin luomaan tunnelmaa ja aktivoimaan yleisöä paikan päällä, ei sinun tapahtumassasi. Livestriimit ovat vielä suht tuore konsepti ja sen vuoksi yleisö ei myöskään osaa käyttäytyä niissä. Juontaja onkin myös ohjeistajan roolissa. Esiintyjille tietenkin taputetaan ja saa myös hihkua/mylviä ja keskustella esityksen herättämistä ajatuksista. Kaikki reagointi livestriimiin lisää tunnetta, että tässä ollaan ihan oikeasti nyt tapahtumassa (niin kuin ollaankin) eikä kotikoneella. En voi koskaan myös tarpeeksi korostaa innostuneen juontajan merkitystä, sillä tunne oikeasti tarttuu kuulijoihin. Jos siis haluat inspiroida yleisöäsi, valitse juontaja, joka on itsekin innostunut aiheesta.


4. Hyödynnä yleisö. Livestriimi-tapahtuma antaa mahdollisuudet niin paljon enempään kuin todentuntuiseen leffakokemukseen. Mieti mitä tauoilla tapahtuu, miten saisit yleisöä tutustumaan toisiinsa ja miten voisit herättää keskusteluja? Lähtökohtaisesti livestriimi-tapahtumaan osallistuva haluaa verkostoitua muiden kävijöiden kanssa, koska muutenhan hän olisi voinut jäädä kotikoneelle. Miten itse haluat näkyä kutsujana kävijöille? Tauot on myös loistava paikka sinulle tulla näkyväksi kävijöille. (Tässä kohtaa välimainos: MAIKIN juontajat auttavat myös tämän kohdan suunnittelussa mielellään ;D)

 

5. Kohdenna kuulijat. Livestriimi-tapahtuma on loistava paikka kutsua saman katon alle kohdennetumpi ryhmä kuulijoita, kuin itse päätapahtumaan. Jos mietitään vaikka juuri järjestettyä Nordic Business Forumia niin sen kävijöistä löytyi todella laaja skaala businessväkeä yksin yrittäjistä isojen firmojen työntekijöihin. Livestriimi-tapahtumilla oli puolestaan loistava tilaisuus kutsua kohdennetumpaa väkeä tilaisuuksiinsa ja sitä kautta keskustella ja pureskella kuultua omasta kohdennetusta näkökulmastaan. Esimerkiksi mitä kuultu aihe tarkoittaa yksin yrittäjille? Tai miten hyödynnämme kuulemamme meidän kaupungissa? Mitä puheenvuoro tarkoittaa opiskelijoille? (Tässä kohtaa on pakko vielä viitata kohtaan 3, sillä juontajalla olisi hyvä olla jonkinlainen kosketuspinta kohderyhmään).


Kun nämä kaikki 5 kohtaa on huolella mietitty on olemassa positiviinen riski siihen, että sinun livestriimi-tapahtumastasi tulee parempi kuin itse livevedosta! Mutta eikös se riski ole sellainen mikä kannata ottaa 😉

Livestriimi-tapahtuma tarvitsee aina oman juontajan!