Juontaja on tapahtuman keulahahmo, joka on tapahtumassa näkyvillä ensimmäisenä ja viimeisenä. Juontaja on myös se, kuka vierailee lavalla kaikista eniten ja sitä kautta hän voi myös vaikuttaa eniten siihen, millaisen muistijäljen tapahtuma kävijöihin jättää.

Juontajan valintaan kannattaakin siis käyttää aikaa ja ottaa huomioon ainakin kolme alla mainittua asiaa. Apua myös saa ja kannattaa kysyä. Käytä kuitenkin juontajan valintaan aina välittäjää, joka oikeasti tuntee välittämänsä juontajien tyylin ja kosketuspinnan eri aiheisiin.

1. Valitse tapahtuman aiheeseen ja kohderyhmään sopiva juontaja 

Parhaimmillaan juontaja pystyy omaan kokemukseen tai aihepiiritietouteen nojaten tuomaan tapahtuman aiheeseen liittyvää lisäarvoa. Kuitenkin tapahtuman aiheen tietoutta tärkeämpi on ymmärrys kohderyhmästä.

Kohderyhmän tunteva juontaja tai kohderyhmää edustava juontaja pitää luontaisesti terminologian yleisölle ymmärrettävässä muodossa, pystyy tiivistämään esityksistä yleisön kannalta tärkeät asiat ja sanottamaan tapahtumaa yleisölle samaistettavaan muotoon. 

Esimerkki onnistuneesta matchauksesta:

Mothers in Business Ry järjesti Perheystävällinen työelämä -seminaarin jäsenilleen tavoitteena nostaa esiin esimerkkejä lapsiystävällisistä toimintatavoista eri alan yrityksissä. Juontajaksi Maikilta valittiin Tuuli-Elina, joka on 3 lapsisen uusperheen äiti sekä työnantajayrittäjä, joten hän pystyi samaistumaan kohderyhmään äitinä, työnantaja sekä yrittäjänä.

Lisäksi laajat yritysverkostot omaavalla ja pitkään yritysmaailmassa toimineella Tuuli-Elinalla oli luontaisesti tiedossa erilaisia perheystävällisiä toimintamalleja ja toisaalta näkemys erilaisten mallien jalkauttamiseen liittyvistä haasteista.

Tuuli-Elina pystyi haastattelussa nostamaan esiin eri näkökulmia aiheeseen oman kokemuksensa perusteella. Lisäksi Tuuli-Elinan juontotyyli toi tapahtumaan tavoiteltua rentoutta ja hyväntuulisuutta. Juontotyyli onkin meillä tämän listauksen seuraavana kohtana.

2. Valitse juontotyyli, joka tukee tapahtuman teemaa ja tavoiteltua tunnelmaa

Onko kyseessä arvokas palkintotilaisuus, rento asiakastilaisuus vai mitä tunnetilaa tavoitellaan? Jokaisella juontajalla on oma luontainen juontotyyli, josta hänet tunnetaan. Konservatiivisen yleisön eteen, jossa tunnelma halutaan pitää virallisena, ei kannata ottaa juontajaa, joka on tunnettu tilannekomiikastaan ja viihteellisestä otteesta.

Sen sijaan kannattaa valita juontaja, jonka luontainen juontotyyli ja olemus istuu yksiin tapahtuman luonteen kanssa. Asiantuntija seminaareihin, jossa puheenvuorot ovat informitiivisiä, mutta tunnelma halutaan pitää kevyenä, kannattaa puolestaan valita juuri se  juontaja, jonka tyyli on luontaisesti viihdyttävä, jolloin tunnelma ei pääse laskemaan liiallisesta virallisuudesta.

Esimerkki onnistuneesta matchauksesta:

Suomen Yrittäjänaiset järjestävät 13.5. Menestyvä Yrittäjänainen, nyt puhutaan rahasta! -seminaarin. Seminaaripäivä koostuu pitkälti asiantuntijapuheenvuoroista, joten juontajaksi haluttiin ammattilainen, joka pitää tunnelman rentona ja kevyenä.

Maikin Simo tunnetaan myös stand up -koomikkona ja vaikka tässä tilaisuudessa Simo onkin juontajan roolissa, hänen juonnoissaan on aina pientä pilkettä silmäkulmassa ja tilannetaju vertaansa vailla. Lisäksi Simo osaa itsekin yrittäjänä poimia asiantuntijapuheenvuoroista tärkeät pointit ja nostaa niitä esiin päivän aikana juonnoissaan. 

3. Yllätä yleisö ja tee juonnoista ohjelmanumero

Kun juontokonsepti valitaan tapahtumaasi huolella, se toimii jo itsessään ohjelmanumerona. Mieti haluaisitko tuottaa juonnoista lähtien tapahtuman kävijöille erilaisen tapahtumaelämyksen?

Esimerkiksi juontoparia käyttämällä tuot luontaisesti tapahtumaan rentoutta vuoropuhelun avulla. Parijuonto mahdollistaa myös lavajuontojen rikastuttamisen niin, että juontajien välistä vuoropuhelua toteutetaankin yhtäaikaa lavalta ja yleisön joukosta. Tai haluaisitko luoda TV- konsepti tunnelmaa, jossa lavajuontaja ottaa striimi-yhteyden esimerkiksi backstagelle, jossa toinen juontaja välittää kuulumisia takahuoneesta.

Uudet erilaiset juontokonseptit, kuten stand-up juonto, pianisti-juontaja tai mentalisti-juontaja pitävät myös varmasti yleisön mielenkiintoa yllä tapahtuman alusta loppuun saakka. Vaihtoehtoja perinteisen juontokonseptin ympärillä on useita, joten kannattaa tehdä myös kurkistus myös sen perinteisen laatikon ulkopuolelle. Toki aina tapahtuman tavoite, aihe, kohderyhmä ja tavoiteltu tunnelma mielessä pitäen.

Esimerkki onnistuneesta matchauksesta:

Suomen liikemiesyhdistyksen 100-vuotisjuhlagaala koostui juhlapuheista, palkinnoista ja juhlaillallisesta. Tunnelmalla haluttiin alleviivata tapahtuman arvokkuutta ja tehdä tilaisuus, jossa vieraat viihtyvät pitkän illallisen äärellä. Juontajaksi valittiin Maikin Pianisti-juontaja Stefan Andersén, jonka avulla tapahtuman tunnelmaan voitiin vaikuttaa voimakkaasti myös musiikin avulla.

Säestetyt juonnot ja teemaa kunniottavat kappalevalinnat pitivät yllä haluttua arvokkuuden tunnelmaa alusta loppuun saakka, mutta toi myös keveyttä pitkän illallisen aikana. Flyygelin takaa tapahtuvat juonnot tukivat myös visuaalisesti tapahtuman tavoitetta ja yllättävä konsepti loi vieraille unohtumattoman tapahtumaelämyksen.

Miksi kysyä apua Maikilta?

Me Maikilla autamme mielellämme sinua eikä yhteinen ideointituokio ja tarjouspyynnön kysyminen maksa mitään. Olemme kouluttaneet kentälle kymmeniä juontajia ja välittäneet juontajan pitkälti yli puoleen tuhanteen eri tapahtumaan sekä suunnitelleet erottuvia juontokonsepteja.

Pitkä kokemus auttaakin meitä löytämään juuri sinun tapahtumaasi sopivan keulahahmon.

Jätä tästä yhteydenottopyyntö!

Tsemppiä tapahtuman suunnitteluun!

Terkuin, Tuuli-Elina ja Kati