Ota esiintymisjännityksestä niskalenkki

Jännitystä ei voi poistaa, mutta sitä voi lievittää ja oppia hallitsemaan. Kun otat jännityksestäsi niskalenkin, saat käännettyä sen positiiviseksi vireeksi, joka tuo lisätehoa esiintymiseen. Esiintymisjännityksen syyt ovat yhtä moninaisia kuin esiintyjätkin. Lisäksi jännitys näkyy meissä jokaisessa eri tavalla. Tämän vuoksi ainoa tapa saada jännitys kuriin, on tunnistaa, miten jännitys näkyy juuri sinussa ja pysähtyä pilkkomaan syitä oman jännityksen takana.

1. Tunnista, miten jännitys näkyy sinussa?

Jännitys korostaa esiintyessä maneereita, joiden olemassa olosta emme usein ole itse edes tietoisia. Usein toistuvat maneerit yhdessä kehollisten jännitysreaktioden kanssa varastavat kuitenkin huomion esityksen sisällöstä ja saa yleisön keskittymään ainoastaan ”kummallisesti steppaavaan” tai ”jatkuvasti nenäänsä rapsuttavaan” esiintyjään. Pahimmassa tapauksessa jännityksestä johtuva hermostuneisuus tulkitaan valehteluksi.

Muistele edellistä esiintymistäsi. Miten jännitys näkyi ja miltä se tuntui kehossasi?
Tässä listaus yleisimmistä jännitysreaktioista ja maneereista, jotka koetaan häiritseväksi:

• Käsien vapina
• Koko kehon tärinä
• Tiheä hengitys
• Hikoilu
• Suun kuivuminen
• Levoton liikehdintä
• Tahaton nauru
• ”Blackoutit”
• Väsymys / Yli energisyys
• Levoton vatsa ja pissahädän tunne
• Täytesanat
• Keinunta
• Maiskutus
• Lauseiden lopun nielaisu
• Nouseva intonaatio
• Huutaminen
• Kasvojen koskettelu
• Käsien sijaistoiminnot (kynän pyörittely tmv.)

Ota esiintymisjännityksestä niskalenkki!

Kaikista maneereista ja jännityksen tuomista reaktiosta ei ole mahdollista päästä pelkästään muistelemalla kiinni, koska osa niistä on täysin tiedostamattomia. Yksi yleinen harhakäsitys, mitä olen huomannut tehdessäni henkilökohtaisia esiintymisvalmennuksia liittyy levottomaan askeltamiseen.

Esiintyjä on mielestään seissyt jykevästi paikallaan esityksensä alussa vaikka todellisuudessa olen päässyt seuraamaan salsa-askeleita ja makarenaa. Liikkuminenhan on täysin sallittua esiintyjille, mutta kun liikut, niin ota ihan oikeita askeleita. Kehotankin siis kuvaamaan esitystäsi ja katsomaan sitä ”ulkopuolisen” silmin, niin pääset omista harhakäsityksistäsi.

2. Karsi ja poista häiritsevät maneerit

Kun tiedät, miten jännitys sinussa näkyy, seuraava askel on karsia ylimääräiset temput. Esimerkiksi jos tulee harottua tukkaa lukuisia kertoja esiintymisen aikana, niin laita ensi kerralla tukka kiinni 😉 Jos haluaisit liikkua rauhallisemmin tai pysyä jykevästi paikallaan, keskity siihen tietoisesti. Muutamia kikkakolmosia tulee näiden asioiden kanssa välillä tarjoiltua, mutta lopulta kyse on hyvinkin simppeleistä asioista. Tunnistamisesta ja tiedostamisesta.

Paras tapa vähentää kaikkia jännityksen tuomia reaktioita on parasympaattista hermostoa rauhoittavat hengitysharjoitukset. Ne on hemmetin tehokkaita ja nopeita leikkaamaan pois haitallisen ylivirittyneisyyden ilman, että se positiivinen esitystä parantava vire katoaa. Sitten se ehkä maailman tylsin tapa ehkäistä jännitystä: VALMISTAUTUMINEN. Jännitys tippuu automaattisesti puoleen, kun tiedät, että osaat asiasi.

Esiintyjän kehollisten jännitysreaktioiden karsiminen ja haltuun ottaminen on usein nopeampaa, kun pään sisäisten ajatusten valjastaminen. Joskus jännitys kumpuaa ikävistä varhaisista kokemuksista, mutta usein jo pelkästään tilannekohtaisten jännitystä tuottavien ajatusten avaaminen riittää jännityksen hillitsemiseksi. Seuraavassa blogi-kirjoituksessa sukelletaankin sinne mitä muut eivät näe, eli ajatuksiisi.

Leave a Reply