Evento on ammattilehti henkilöstöammattilaisille, tapahtumien järjestäjille ja toimistojen moniosaajille ja siksi saatiinkin kertoa vinkkejä nimenomaan tapahtumajärjestäjän ja juontajan näkökulmasta.

Lyhyesti vinkit koottuna tähän alle, koko jutun voit lukea avaamalla linkin tästä.

Vinkit onnistuneeseenpaneelikeskusteluun:
• Se, mitä tapahtumalla halutaan saavuttaa, vaikuttaa puhujien valintaan. Osallistujien pitää edustaa riittävän erilaisia näkökulmia ja olla sanavalmiita. Neljä on hyvä määrä.
• Muista etukäteissuunnittelu. Missä keskustelu järjestetään, kauanko se kestää, ketkä ovat puhumassa, millaista tekniikkaa tarvitaan ja mikä on tapahtuman aikataulu. Yhdistä keskustelijat etukäteen keskenään, jotta he voivat halutessaan sparrailla aiheesta.
• On hyvä, jos moderaattori edustaa samaa genreä kuin kuulijat. Näin hän osaa poimia heitä kiinnostavia asioita ja esittää lisäkysymyksiä. Satsaa ammattilaiseen, jolla langat
pysyvät käsissä ja jolla on rohkeutta johdattaa keskustelua eteenpäin, jos puheenvuorosta uhkaa tulla saarna.
• Pidetäänkö tilaisuus päivällä vai iltatilaisuuden yhteydessä? Jos tapahtumassa on nautittu virvokkeita, kannattaa keskustelu pitää lyhyempänä. Tällöin kannattaa myös unohtaa yleisön kommentointi-mahdollisuus.
• Älä käytä aikaa turhiin asioihin, kuten keskustelijoiden liian laveaan esittelyyn. Heidät on järkevämpi esitellä tapahtuman nettisivuilla tai käsiohjelmassa. Hyvä tapa on heijastaa heidän tietonsa seinälle keskustelun ajan. Tittelin ja perustietojen sijaan moderaattorin on hyvä kertoa, miksi kyseinen henkilö on mukana.
• Livestriimataanko keskustelu? Muista siinä tapauksessa huomioida myös etäyleisö.